onsdag 5. oktober 2011

Hvil i fred Steve!

Så var dagen kommet... Brått, men ikke uventet. Etter at Steve Jobs i vår gikk av som sjef for Apple, selv om han ble sittende i styret, var det åpenbart at sykdommen igjen hadde festet grep. For en tid tilbake verserte så bildet av en utmagret og tydelig dødssyk Steve i sykehuskjortel. Selv om mange, særlig fansen, avskrev bildet som manipulert og falskt, viser vel historien nå at det høyst sannsynlig var et reelt bilde.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noen dypere analyser av hans virke, han har jo hatt en åpenbar suksess som jeg tror Apple skal få problemer med å følge opp. Personlig har jeg hatt sans for Apples produkter, men aldri blitt helt overbevist. Det skyldes nok følelsen av at Apple stadig skulle fortelle meg hva jeg hadde bruk for, litt sånn som Arbeiderpartiet.
Likevel endte jeg med å selge sjelen til Apple for noen år siden, og har da gått til innkjøp av både Mac, iPod og iPhone - det ble Kindle i stedet for iPad... Fornøyd er jeg, men ikke frelst. Apple må fortsatt levere skal jeg fortsette å kjøpe, for PC-verdenen har fortsatt både tilbud og muligheter som Apple ikke har.

Så hvordan blir det med Apple etter Jobs? Kreativiteten er nok fortsatt der, spørsmålet vil vel heller være om risikoviljen og beslutningstagerne klarer å fylle Steves sko. For konkurransen er absolutt ikke blitt lettere, og de siste krumspringene med iCloud er et nokså stort steg mot "Post-PC" visjonen, som fortsatt ikke er helt omfavnet av alle.
Jeg tror det blir tøft for Apple. Som alle andre firmaer med en såpass karismatisk og styrende leder vil de måtte redefinere seg selv. Steve Jobs var Apple, Tim Cook er det ikke. Bare det faktum at et bilde og navnet ikke lenger er nok til å fange oppmerksomheten til en tilfeldig avisleser betyr at Apple må gjøre ting annerledes når de skal ut til massene. Og det vil bli spennende å se om de da klarer å fortsatt være annerledes, eller om de bare blir nok en produsent av dingser.

Steve Jobs etterlater seg uansett et minnesmerke og en plass i verdenshistorien som ingen kan ta fra ham, han har revolusjonert digitale medier og dingser. Nå spørs det om vi må begynne å tenke selv igjen, for Steve kan ikke lenger gjøre det for oss.

PS: Joda, jeg har tenkt å kjøpe en iPhone4S. Jeg er litt glad i telefonen min, og den snakker jo suverent med Macen, dessuten tar den snart kvelden så jeg må ha en ny...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar