onsdag 20. februar 2013

Bør jeg slutte å lese kommentarfelt?

Jeg synes ofte det er interessant å lese kommentarene folk legger inn til nyhetsartikler, og kommenterer også gjerne selv. Det kan være mye god underholdning i misforstått kunnskap og manglende evne til å ta innover seg hva en artikkel omhandlet, men den siste tiden har vel så ofte medført at min optimisme på menneskehetens vegne har fått seg en solid trøkk.

Det siste eksempelet kom da jeg leste en artikkel i Aftenposten hvor det ble foreslått at prisantydning ved boligsalg måtte behandles som en bindende tilbud fra selger. Et forslag jeg personlig synes at ikke var så dumt, på langt nær så dumt som brorparten av kommentarene. Jeg skal være tilbøyelig til å tro at flertallet som kommenterte på artikkelen aldri har eid sin egen bolig, langt mindre solgt en bolig, men jeg trodde likevel at folk flest var klar over at prisantydningen på en bolig settes av selger og megler i fellesskap.

Det viste seg fort å være en gal antagelse. Gjennomgangstonen i kommentarene var spørsmål om hvem som skulle stå ansvarlig hvis prisantydningen viste seg å være for lav, og hvor synd det ville være på de stakkars selgerne som ville bli tvunget til å selge for en for lav pris. Jeg trodde faktisk leserne av Aftenposten var oppegående mennesker - men det er igjen en antagelse jeg tydeligvis må revurdere. Samtidig som jeg kikker litt nøyere på forskningen som antyder at ressurssvake mennesker med lav utdannelse ikke er oppdatert på nyhetsbildet og leser lite aviser...

Og nei, jeg har ikke her tenkt å forklare hva som blir rav, ruskende galt i tanken om at å gjøre prisantydning bindende fører til at selger tvinges til å godta for lav pris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar